De natuur maakt zich op voor de herfst : de bladeren hullen zich in warme kleuren, de dagen worden korter, kille ochtenden en dauw ontmoeten het gazon,.. Toch kunnen we momenteel genieten van een heerlijke nazomer, met overdag heel aangename temperaturen.

Voor sommige mensen staat de herfst symbool voor somberheid en weemoed. Het vallen van de bladeren en het korten van de dagen zorgt bij veel mensen voor neerslachtige gevoelens en zelfs depressie.
Dat is niet geheel abnormaal..  Waar we in de zomer nog massaal naar buiten trekken en volop deelnemen aan het externe leven, trekken we in de herfst vooral meer naar binnen. Minder licht, minder sociale contacten en kortere dagen hebben ook een invloed op het fysieke en emotionele lichaam.

Net als de natuur zich in de herfst opmaakt om aan een winterslaapje te beginnen, zouden wij mensen ook tijd moeten nemen om te onthaasten. Wetenschappelijk is zelfs bewezen dat regelmatig onthaasten belangrijk is om gezond en evenwichtig te blijven!

Wij kunnen ons uiteraard niet zo drastisch terugtrekken als de natuur doet, maar we kunnen wel luisteren naar wat ons lichaam te vertellen heeft.

Enkele tips voor een gelukkige en ontspannen herfst:

  • Ga wandelen in de natuur.
    Laat je verwonderen door de uitbarsting van kleuren die de natuur ons laat zien. Wist je trouwens dat deze kleurenpracht bij ons veel heviger is dan bijvoorbeeld in het zuiden van Europa?
    Van een wandeling kan je ook samen met de kinderen een leuke tijd maken. Laat ze zoeken naar kastanjes, nootjes, paddenstoelen,… en snuif samen de aardse herfstgeuren op!
  • Laat los wat overbodig is.
    De herfst is de ideale periode om los te laten wat niet meer bij je past. Ruim bijvoorbeeld op in huis, maar ook in je gedachten.
    Net zoals een boom zijn bladeren loslaat, maak je op die manier ruimte voor rust en later vernieuwing.
  • Accepteer.
    Aanvaard elk moment zoals het komt. Wees liefdevol voor je lichaam, je gevoelens en je emoties. Sta open voor wat zich aandient en accepteer het in al zijn volheid.
    Weet dat alle dingen, net als vlinders, hun eigen tijd nodig hebben om te groeien.
    De herfst is niet het beste seizoen om veel nieuws op te starten, maar gaat juist om het ‘oogsten’ en reflecteren. Accepteer dit.
  • Neem voldoende tijd voor rust en slaap
    Zoals ik al schreef, maakt de natuur zich in de herfst op voor een winterslaap. Als mensen kunnen we dit niet zo drastisch doen, maar toch kunnen we wel zorgen voor voldoende rust en een goede slaaphygiëne: verduister je kamer voldoende, doe de computer of TV minstens een uur voor het slapengaan uit, eet en drink niet meer (liefst 2 uur voor je naar bed gaat). Op die manier laat je je lichaam voelen dat de nacht eraan komt en zal de kwaliteit van je slaap ook beter zijn.
  • Houd jezelf warm.
    Ook al zijn de temperaturen overdag nog heel aangenaam, toch is het ’s morgens en ’s avonds best koud. Kleed je warm  genoeg aan, kruip in de zetel met een zachte fleece en maak het binnen gezellig met kaarslicht. Drink warme dranken en voed je met (warme) stevige maaltijden. Ons lichaam voeden met warmte is in de herfst (en winter) heel belangrijk om het temperatuurverschil te compenseren met de buitenwereld. Ook een bezoek aan de sauna of het nemen van een warm bad, is erg verkwikkend voor je lichaam.

Geniet van deze bijzondere tijd!

Heb jij nood aan een moment voor jezelf?
Wil je dichter bij jezelf komen en meer leven in contact met de natuur en de seizoenen?

Neem contact op voor een relaxatiesessie of schrijf je in voor één van mijn seizoenswandelingen.
Ik ont-moet je graag…