Tot rust komen in een wereld die veel van je vraagt. Geen evidentie.

De wereld waarin we leven maakt het ons niet gemakkelijk. We lijken continu ‘aan’ te moeten staan en worden overspoeld met prikkels en informatie.
Meer dan ooit moeten we ons aanpassen en flexibel opstellen. Dit vergt veel energie van ons lichaam en onze geest.

Wanneer ik aan mensen vraag hoe het met hen gaat, antwoordt een groot deel met de woorden: ‘Druk hé…’ Alsof druk zijn een statussymbool is geworden?

Veel mensen klagen in die drukte ook dat ze nergens meer innerlijke rust vinden, dat ze nergens meer tot rust komen of zelfs de verbinding met zichzelf zijn verloren. Ook het gevoel hebben geleefd te worden en zelfs te moeten overleven, is iets wat ik, als relaxatiecoach, meer en meer te horen krijg.

Drukte, spanning en stress, het kan helaas nefast zijn voor de gezondheid. Naast oververmoeidheid, overprikkeling en een opgejaagd gevoel, kunnen de klachten ook veel erger. De cijfers van burn-out blijven stijgen. Meer en meer mensen branden op. Het is de hoogste tijd dat we hier iets aan doen.
En omdat verandering altijd van binnenuit en bij jezelf vertrekt, deel ik hierbij graag mijn 5 belangrijkste tips voor meer innerlijke rust.

1. Bewust ademen

Onze ademhaling is de essentie van alles. Zonder onze ademhaling is er geen leven. Het is een vanzelfsprekend proces in ons lichaam, waar we geen moeite voor moeten doen, waar we niet bij na hoeven te denken. Toch is het belangrijk om onze ademhaling de aandacht te geven die ze verdient.
Neem dagelijks enkele minuten (bewust!) de tijd om verbinding te maken met die adem. Bij iedere inademing maak je je de voorstelling dat er ruimte wordt gemaakt, bij iedere uitademhaling laat je los. Voel hierbij wat er gebeurt in je lichaam, hoe je in deze oefening gaat ontspannen en hoe de energie van hieruit terug kan gaan stromen.
Meer lezen over je ademhaling en een oefening vind je hier.

2. Pauze

Af en toe tijd nemen om een pauze in te lassen, is niet alleen verkwikkend en ontspannend. Het zorgt er ook voor dat je erna creatiever en productiever bent.
Zowel ons lichaam als onze geest hebben een evenwichtige balans nodig tussen actie en ontspanning, tussen stress en rust. Continu blijven doorgaan, zorgt ervoor dat je energiepeil ver onder het minimum gaat en dat de opbouw ervan veel langer duurt

3. Lichaamsbeweging

Een zachte manier van bewegen in combinatie met een bewuste ademhaling, verdienen een standaard plaats in je dagelijkse routine.
Er zijn verschillende vormen van rustige lichaamsbeweging te vinden op de markt : yoga, tai chi, pilates, wandelen,… Ze kunnen allemaal helpen om je bewuster te worden van je lichaam. En daar draait het in de eerste plaats om. Hoe bewuster je je bent van je eigen lichaam, hoe beter je de signalen leert herkennen.
Naast rustige lichaamsbeweging, is ook holistic pulsing heel erg waardevol om je lichaamsbewustzijn te vergroten. Het helpt tevens je hoofd leeg te maken en nodigt je lijf uit in (diepe) ontspanning te gaan.

4. Ga de natuur in

Breng wat meer tijd door in de natuur. In de natuur is er geen ruimte voor drukte, sociale media, …
Enkel ruimte voor jezelf en het moment. Ga bijvoorbeeld (bij mooi weer) wieden of planten in je tuin, maak een wandeling aan zee of in het bos. Verlies je niet in piekeren tijdens het wandelen, maar word je bewust van de geluiden en geuren om je heen. En vooral: geniet!

5. Stilte creërt rust en ruimte voor je eigen ik

Rust en ruimte kan je vinden door letterlijk stil te staan (of te zitten) en bijvoorbeeld voor je uit te staren. In de stilte schep je ruimte om te luisteren naar je innerlijke stem, naar je ziel die tegen je spreekt en je vertelt wie je werkelijk bent. Die laat je horen welk pad je mag volgen om jezelf tot recht te laten komen, om te zijn wie je diep vanbinnen bent. Luister hiernaar en omarm deze liefdevolle stem.
Ook allerhande vormen van meditatie, relaxatie,… kunnen hierin helpend zijn.

Als laatste wil ik nog volgende toevoegen (misschien zelfs als 6e tip):
Blijf in alles wat je doet jezelf.
We worden maar al te vaak geleefd vanuit moeten en de verwachtingen van de ander. We streven dagelijks naar de hoogste perfectie en lopen zo ons eigen ritme voorbij. Ga op zoek naar een manier om jouw eventuele perfectionisme, faalangst, pretstatie- en controledrang los te laten. Wees dankbaar voor de persoon die je vandaag bent en de weg die voor je ligt. Volg je eigen pad en laat niemand je hiervan afleiden.

Nood aan rust, een moment voor jezelf? Wil je terug (leren) thuiskomen bij jezelf?
Schrijf je dan in voor het Bezinningsweekend ‘Van Rush naar Rust’ die ik samen met Mieke Lannoey organiseer in de Abdij in Postel (14-16dec).
De vroegboekkorting is nog geldig tem 25/11.
Surf naar http://www.bronvaninspiratie.be/agenda/bezinningsweekend/ voor meer informatie.

Je kan ook steeds bij mij terecht voor een individuele relaxatiesessie.
Meer info vind je hier.