Inspirerend verhaal : De begraafplaats

Er was eens een jongeman die op een dag een klein dorpje bezocht.
In dat dorp lag een kerkje die zijn aandacht trok.

Terwijl hij rondwandelde op het kerkhof naar de kerk viel zijn oog op het opschrift van een graf. Hij las: ‘Twee jaar.’
Toen keek hij naar het graf ernaast. Daarop stond geschreven: ‘Vijf jaar.’
‘Weer zo jong gestorven’, dacht de jongeman.  Geïnteresseerd las hij weer een ander graf. ‘Vier jaar.’ En nog een. ‘Eén jaar.’
‘Het is wel vreemd,’ dacht hij, ‘zoveel inwoners van dit dorp zijn zo vroeg gestorven.’ Overal waar hij keek zag hij alleen maar jonge mensen begraven liggen op het kerkhof.

Toen hij het kerkhof wilde verlaten, kwam de priester van het dorp net aangewandeld. De jongeman vroeg hem onmiddellijk wat er hier gebeurd was, waardoor er zoveel inwoners zo vroeg gestorven waren. De priester antwoordde: ‘In dit dorp schrijven wij op het graf alleen maar het aantal jaren dat de mensen werkelijk geleefd hebben…’

En jij?
Hoeveel jaren heb jij tot nu werkelijk geleefd?
Wat betekent het voor jou volop te leven?

(Uit: Mindfulness werkboek. Krachtig en gelukkig leven in het nu, David Dewulf)

Tot rust komen : 5 tips

Tot rust komen in een wereld die veel van je vraagt. Geen evidentie.

De wereld waarin we leven maakt het ons niet gemakkelijk. We lijken continu ‘aan’ te moeten staan en worden overspoeld met prikkels en informatie.
Meer dan ooit moeten we ons aanpassen en flexibel opstellen. Dit vergt veel energie van ons lichaam en onze geest.

Wanneer ik aan mensen vraag hoe het met hen gaat, antwoordt een groot deel met de woorden: ‘Druk hé…’ Alsof druk zijn een statussymbool is geworden?

Veel mensen klagen in die drukte ook dat ze nergens meer innerlijke rust vinden, dat ze nergens meer tot rust komen of zelfs de verbinding met zichzelf zijn verloren. Ook het gevoel hebben geleefd te worden en zelfs te moeten overleven, is iets wat ik, als relaxatiecoach, meer en meer te horen krijg.

Drukte, spanning en stress, het kan helaas nefast zijn voor de gezondheid. Naast oververmoeidheid, overprikkeling en een opgejaagd gevoel, kunnen de klachten ook veel erger. De cijfers van burn-out blijven stijgen. Meer en meer mensen branden op. Het is de hoogste tijd dat we hier iets aan doen.
En omdat verandering altijd van binnenuit en bij jezelf vertrekt, deel ik hierbij graag mijn 5 belangrijkste tips voor meer innerlijke rust.

1. Bewust ademen

Onze ademhaling is de essentie van alles. Zonder onze ademhaling is er geen leven. Het is een vanzelfsprekend proces in ons lichaam, waar we geen moeite voor moeten doen, waar we niet bij na hoeven te denken. Toch is het belangrijk om onze ademhaling de aandacht te geven die ze verdient.
Neem dagelijks enkele minuten (bewust!) de tijd om verbinding te maken met die adem. Bij iedere inademing maak je je de voorstelling dat er ruimte wordt gemaakt, bij iedere uitademhaling laat je los. Voel hierbij wat er gebeurt in je lichaam, hoe je in deze oefening gaat ontspannen en hoe de energie van hieruit terug kan gaan stromen.
Meer lezen over je ademhaling en een oefening vind je hier.

2. Pauze

Af en toe tijd nemen om een pauze in te lassen, is niet alleen verkwikkend en ontspannend. Het zorgt er ook voor dat je erna creatiever en productiever bent.
Zowel ons lichaam als onze geest hebben een evenwichtige balans nodig tussen actie en ontspanning, tussen stress en rust. Continu blijven doorgaan, zorgt ervoor dat je energiepeil ver onder het minimum gaat en dat de opbouw ervan veel langer duurt

3. Lichaamsbeweging

Een zachte manier van bewegen in combinatie met een bewuste ademhaling, verdienen een standaard plaats in je dagelijkse routine.
Er zijn verschillende vormen van rustige lichaamsbeweging te vinden op de markt : yoga, tai chi, pilates, wandelen,… Ze kunnen allemaal helpen om je bewuster te worden van je lichaam. En daar draait het in de eerste plaats om. Hoe bewuster je je bent van je eigen lichaam, hoe beter je de signalen leert herkennen.
Naast rustige lichaamsbeweging, is ook holistic pulsing heel erg waardevol om je lichaamsbewustzijn te vergroten. Het helpt tevens je hoofd leeg te maken en nodigt je lijf uit in (diepe) ontspanning te gaan.

4. Ga de natuur in

Breng wat meer tijd door in de natuur. In de natuur is er geen ruimte voor drukte, sociale media, …
Enkel ruimte voor jezelf en het moment. Ga bijvoorbeeld (bij mooi weer) wieden of planten in je tuin, maak een wandeling aan zee of in het bos. Verlies je niet in piekeren tijdens het wandelen, maar word je bewust van de geluiden en geuren om je heen. En vooral: geniet!

5. Stilte creërt rust en ruimte voor je eigen ik

Rust en ruimte kan je vinden door letterlijk stil te staan (of te zitten) en bijvoorbeeld voor je uit te staren. In de stilte schep je ruimte om te luisteren naar je innerlijke stem, naar je ziel die tegen je spreekt en je vertelt wie je werkelijk bent. Die laat je horen welk pad je mag volgen om jezelf tot recht te laten komen, om te zijn wie je diep vanbinnen bent. Luister hiernaar en omarm deze liefdevolle stem.
Ook allerhande vormen van meditatie, relaxatie,… kunnen hierin helpend zijn.

Als laatste wil ik nog volgende toevoegen (misschien zelfs als 6e tip):
Blijf in alles wat je doet jezelf.
We worden maar al te vaak geleefd vanuit moeten en de verwachtingen van de ander. We streven dagelijks naar de hoogste perfectie en lopen zo ons eigen ritme voorbij. Ga op zoek naar een manier om jouw eventuele perfectionisme, faalangst, pretstatie- en controledrang los te laten. Wees dankbaar voor de persoon die je vandaag bent en de weg die voor je ligt. Volg je eigen pad en laat niemand je hiervan afleiden.

Nood aan rust, een moment voor jezelf? Wil je terug (leren) thuiskomen bij jezelf?
Schrijf je dan in voor het Bezinningsweekend ‘Van Rush naar Rust’ die ik samen met Mieke Lannoey organiseer in de Abdij in Postel (14-16dec).
De vroegboekkorting is nog geldig tem 25/11.
Surf naar http://www.bronvaninspiratie.be/agenda/bezinningsweekend/ voor meer informatie.

Je kan ook steeds bij mij terecht voor een individuele relaxatiesessie.
Meer info vind je hier.

De kracht van het enneagram – Sandra De Clercq

Een feest van (h)erkenning!
Een boek die je helpt jezelf en een ander beter te begrijpen en te accepteren.

Het enneagram is een psychologisch model dat meer dan 3000 jaar oud. Het is een neutraal en universeel model dat negen basistypen op vlak van persoonlijkheid beschrijft.  Hierbij vertrekt het vanuit 9 basistypes, maar laat dankzij zijn diepgang ook veel ruimte voor de individuele verschillen. Ieder mens blijft immers een uniek wezen die niet in vakjes te verdelen is.

In haar boek ‘De kracht van het enneagram’ geeft Sandra De Clercq een heldere weergave van elk type.
Je leest er over je sterktes en valkuilen, over je angsten en je kracht.  Dankzij haar uitgebreide omschrijvingen van elk type, word je je als lezer bewust van de dikwijls onbewuste patronen, automatische gedragingen en reacties van jezelf. Dit bewust worden, zorgt er enerzijds voor dat je opnieuw de keuze krijgt om deze bij te sturen en te veranderen. Je (her)ontdekt als het ware wie je werkelijk bent. Anderzijds accepteer je hierdoor ook meer de ander, omdat je je realiseert hoe ingebakken deze ook zijn in hun systeem.

Wie zichzelf beter kent, is meer in balans en wordt gelukkiger, privé en professioneel. (Sandra De Clercq)

Al een paar jaar ben ik zelf het pad van persoonlijke groei en ontwikkeling aan het ‘bewandelen’. Het lezen van dit boek heeft mij opnieuw een stuk dichter bij mezelf en mijn eigen kern gebracht. Sommige patronen en reacties (gedachten) zijn zo sterk en diep geworteld dat ze, ook bij mij, een automatisme zijn geworden. Door deze te belichten en te onderzoeken, kan ik mezelf beter begrijpen en krijg ik de kans deze los te laten en te veranderen.

Dit boek leert je lief zijn voor jezelf, jezelf en de ander te accepteren en vooral te houden van wie je bent, je eigen unieke zelf.

De kracht van het enneagram, Sandra De Clercq, Manteau, 2018, 224 blz., ISBN 9789022335284, 23.99 euro. AANWEZIG IN DE BOEKENAPOTHEEK.

Inspirerend verhaal : Veerkracht

‘Veerkracht’, een woord dat de laatste weken heel vaak op mijn pad komt. Het kon dus ook niet anders dan dat ik een inspirerend verhaal heb gevonden die dit prachtig verwoordt.

Veerkracht gaat voor mij over het kunnen omgaan met wat het leven te bieden heeft. Het kunnen meebewegen met wat zich aandient, zonder weerstand of vechten ertegen. Want dat laatste doen we vaak wanneer we iets liever niet willen voelen. We duwen het weg of negeren het. Pas wanneer je durft ervaren en voelen, kan je het vanuit beweging terug laten stromen.

En laat dat nu zijn waar ik de laatste weken en jaren har(t)d aan heb gewerkt.
Ja, het ‘kost’ wat energie en vraagt (veel) geduld, maar het loont zeker de moeite.

Dat wat hard is, is breekbaar; het breekt gemakkelijk.
Dat wat plooibaar is, duurt langer.
(Lao Zi, grondlegger van het taoïsme)

Broeder Eik en zuster Wilg stonden naast elkaar aan het water.
De herfststorm raasde en tierde.
Zuster Wilg boog sierlijk mee.
‘Slappeling’, zei broeder eik. ‘Kijk liever naar mij, hoe ik stram en stoer de wind weersta. ik buig voor niemand!’
De wilg zweeg en boog nog dieper. Hoe de storm ook raasde en tierde, broeder Eik was te sterk voor hem.

Het volgende jaar kwam de storm terug, vastbesloten broeder Eik een lesje te leren. Maar de eik was sterk. Hij verzamelde al zijn krachten en zoog de energie naar zijn machtige wortels uit Moeder Aarde.
Hij had geen energie om te kijken naar zijn zuster die haar sierlijk spel met de wind speelde. Met zijn laatste energie probeerde de storm broeder Eik te vellen.
Een diepe adem, een harde windstoot en daar lag de eik. Ontworteld.

En zuster Wilg? Ze wuifde mee met de wind en liet haar tranen in het water vallen.

Zoals Lao Zi zegt: ‘Buig en je zult niet barsten.’

Uit: Happinez scheurkalender 2017

Nazomeren en ontspannen in de herfst : 5 tips

De natuur maakt zich op voor de herfst : de bladeren hullen zich in warme kleuren, de dagen worden korter, kille ochtenden en dauw ontmoeten het gazon,.. Toch kunnen we momenteel genieten van een heerlijke nazomer, met overdag heel aangename temperaturen.

Voor sommige mensen staat de herfst symbool voor somberheid en weemoed. Het vallen van de bladeren en het korten van de dagen zorgt bij veel mensen voor neerslachtige gevoelens en zelfs depressie.
Dat is niet geheel abnormaal..  Waar we in de zomer nog massaal naar buiten trekken en volop deelnemen aan het externe leven, trekken we in de herfst vooral meer naar binnen. Minder licht, minder sociale contacten en kortere dagen hebben ook een invloed op het fysieke en emotionele lichaam.

Net als de natuur zich in de herfst opmaakt om aan een winterslaapje te beginnen, zouden wij mensen ook tijd moeten nemen om te onthaasten. Wetenschappelijk is zelfs bewezen dat regelmatig onthaasten belangrijk is om gezond en evenwichtig te blijven!

Wij kunnen ons uiteraard niet zo drastisch terugtrekken als de natuur doet, maar we kunnen wel luisteren naar wat ons lichaam te vertellen heeft.

Enkele tips voor een gelukkige en ontspannen herfst:

  • Ga wandelen in de natuur.
    Laat je verwonderen door de uitbarsting van kleuren die de natuur ons laat zien. Wist je trouwens dat deze kleurenpracht bij ons veel heviger is dan bijvoorbeeld in het zuiden van Europa?
    Van een wandeling kan je ook samen met de kinderen een leuke tijd maken. Laat ze zoeken naar kastanjes, nootjes, paddenstoelen,… en snuif samen de aardse herfstgeuren op!
  • Laat los wat overbodig is.
    De herfst is de ideale periode om los te laten wat niet meer bij je past. Ruim bijvoorbeeld op in huis, maar ook in je gedachten.
    Net zoals een boom zijn bladeren loslaat, maak je op die manier ruimte voor rust en later vernieuwing.
  • Accepteer.
    Aanvaard elk moment zoals het komt. Wees liefdevol voor je lichaam, je gevoelens en je emoties. Sta open voor wat zich aandient en accepteer het in al zijn volheid.
    Weet dat alle dingen, net als vlinders, hun eigen tijd nodig hebben om te groeien.
    De herfst is niet het beste seizoen om veel nieuws op te starten, maar gaat juist om het ‘oogsten’ en reflecteren. Accepteer dit.
  • Neem voldoende tijd voor rust en slaap
    Zoals ik al schreef, maakt de natuur zich in de herfst op voor een winterslaap. Als mensen kunnen we dit niet zo drastisch doen, maar toch kunnen we wel zorgen voor voldoende rust en een goede slaaphygiëne: verduister je kamer voldoende, doe de computer of TV minstens een uur voor het slapengaan uit, eet en drink niet meer (liefst 2 uur voor je naar bed gaat). Op die manier laat je je lichaam voelen dat de nacht eraan komt en zal de kwaliteit van je slaap ook beter zijn.
  • Houd jezelf warm.
    Ook al zijn de temperaturen overdag nog heel aangenaam, toch is het ’s morgens en ’s avonds best koud. Kleed je warm  genoeg aan, kruip in de zetel met een zachte fleece en maak het binnen gezellig met kaarslicht. Drink warme dranken en voed je met (warme) stevige maaltijden. Ons lichaam voeden met warmte is in de herfst (en winter) heel belangrijk om het temperatuurverschil te compenseren met de buitenwereld. Ook een bezoek aan de sauna of het nemen van een warm bad, is erg verkwikkend voor je lichaam.

Geniet van deze bijzondere tijd!

Heb jij nood aan een moment voor jezelf?
Wil je dichter bij jezelf komen en meer leven in contact met de natuur en de seizoenen?

Neem contact op voor een relaxatiesessie of schrijf je in voor één van mijn seizoenswandelingen.
Ik ont-moet je graag…

 

« Oudere berichten

© 2018 Bron van Inspiratie

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑